preblog

Here you find a selection of articles about French contemporary art, French art institutions and trends that I’ve written before the existence of this blog. They were written for Dutch art magazines, so they’re in Dutch. Give me some time to translate them.

 

 

Scenografie

Begin deze maand liepen in Parijs twee briljante solotentoonstellingen af: ‘Philippe Parreno’ in Palais de Tokyo en ‘Pierre Huyghe’ in Centre Pompidou. Dat wat de twee tentoonstellingen verbindt, is te vangen in de term scenografie. Waar tentoonstellingsinrichting zich concentreert op de ruimte, voegt scenografie de dimensie tijd toe. Parreno’s tentoonstelling verplaatste zich als een stoet door het gebouw. Huyghe strooit eenakters uit over zijn tentoonstelling.

Published: art magazine Kunstbeeld, blog, January 2014.

http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/21659/weblog-nanda-janssen-scenografie.html

IMG_4968

 

 

De blinde vlek die Parijs heet

Zodra ik over Parijs begin, stelt vrijwel iedere gespreksgenoot daar na twee zinnen Berlijn of Londen in overtreffende trap tegenover. Dit negatieve beeld van Parijs is grotendeels gebaseerd op onwetendheid. Vermoedelijk spelen de taalbarrière en het cultuurverschil een belangrijke rol in de matige interesse in de Franse hoofdstad. Deze stad heeft – op kunstgebied – zoveel te bieden. Ik schets een paar ontwikkelingen die mij zijn opgevallen.

Published: art magazine Kunstbeeld, blog, July 2012.

Part I: http://www.kunstbeeld.nl/nl/weblog/1082/de-blinde-vlek-die-parijs-heet-deel-i-iii.html
Part II: http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/19129/weblog-nanda-janssen-de-blinde-vlek-die-parijs-heet-deel-ii-iii.html
Part III: http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/19134/weblog-nanda-janssen-de-blinde-vlek-die-parijs-heet-deel-iii-iii.html 

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

 

 

De Parijse opmars van de negende kunst

Terwijl er in Nederland een stripintendant voor nodig was om de (Nederlandse) strip te promoten, vindt de strip een stuk makkelijker zijn weg naar de Parijse musea. Musea voor moderne en hedendaagse kunst, architectuur en volkenkunde in de Franse hoofdstad lijken in de strip een handig instrument te zien dat de core business van een verrassende invalshoek voorziet en tevens nieuw publiek aanboort.

Published: art magazine Kunstbeeld, blog, May 2012.

http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/18752/weblog-nanda-janssen-de-parijse-opmars-van-de-negende-kunst.html

Tarzan-bewerkt

 

 

Nieuwe kunst kust oude kunst en erfgoed wakker

Het afgelopen jaar sprong in Parijs een aantal tentoonstellingen in het oog waarbij hedendaagse kunst zij aan zij werd getoond met oude kunst. Jan Fabre kreeg van het Louvre carte blanche op de afdeling Nederlandse, Vlaamse en Duitse schilderkunst. De glanzende sculpturen van Jeff Koons schitterden in de rijk gedecoreerde vertrekken van Versailles. Het Palais de Tokyo, het Parijse podium voor hedendaagse kunst, streek neer in het Château de Fontainebleau en de Belgische verzamelaar Axel Vervoordt stelde een eclectische tentoonstelling samen in de kapel van de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Dit is een indicatie dat de aandachtsgebieden van musea voor oude kunst en cultureel erfgoed aan het verschuiven zijn.

> Published: Kunstbeeld (Dutch art magazine), no. 12/1, December/January, 2008. Read the full article: Oud en Nieuw Nanda Janssen

1_080906academia003749

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s