De tentoonstelling als allemansvriend – Biënnale van Venetië 2017 deel 3

DSC0193016.05.2017 | FEATURE — Nanda Janssen

Een beetje van dit en een beetje van dat. De centrale tentoonstelling Viva Arte Viva van Christine Macel mist smoel. 

Het lijkt wel alsof Christine Macel niet heeft willen kiezen. In Viva Arte Viva staat de kunstenaar centraal maar tegelijkertijd adresseert de curator via zeven hoofdstukken (zoals the Pavilion of the Common, of the Earth, of Traditions en of the Shamans) de problematiek waartoe onze maatschappij zich uitgedaagd ziet. Maar engagement blijkt geen jas die Christine Macel past. Het engagementverhaal dat ze via de paviljoens over het geheel uitrolt, doet geforceerd aan. Dit is geen biënnale die een state of the art geeft. Dit is evenmin een biënnale die uitblinkt in de presentatie van veel nieuwe werken en coproducties met kunstenaars. Integendeel, er is verhoudingsgewijs veel ‘oud’ werk. Noch is het een biënnale die nieuwe thema’s agendeert en dat laatste wreekt zich, want dat is toch waar een biënnale om zou moeten draaien.

Lees verder in:
This text is published here: http://www.metropolism.com/nl/features/31595_bi_nnale_van_veneti_2017_deel_3

DSC01966

Advertisements

DOC – message from the Parisian underground

IMG_7960Each vibrant metropolis needs a fertile soil. Paris is often accused of not having one, and of being dominated by prestigious museums and market-driven galleries. True, there is no abundance of artist initiatives, but let us highlight the one that makes a difference. Meet DOC.

> Read the full article, written for Dutch art magazine Metropolis M, here: http://www.metropolism.com/nl/features/30968_doc

IMG_7967DOC is housed in a former technical college

IMG_7914the garden

IMG_1358studio Kim Farkas

IMG_1383studio Marie Lund

IMG_3489DOC at Art Brussels 2016

IMG_7920Un peu plus tard après la nuit (2016)

IMG_7437Parisque, March 2017, photo: Paul Nicoué

FIAC 2015

IMG_4650Woensdag opende de FIAC met ongeveer 200 galeries uit ongeveer 25 landen. Wie alles wil zien, heeft ongeveer een dag werk. De rangorde is traditiegetrouw als volgt: de powerplay galeries staan vooraan bij de entree, de ‘canonieke’ contemporainen (Cindy Sherman, Baselitz, Markus Lüpertz, David Hockney) rechts, het achterste deel in het midden kan je overslaan en de meest interessante galeries staan boven. Daar is ook de enige Nederlandse galerie te vinden: Ellen de Bruijne, die deze keer Falke Pisano en Klaas Kloosterboer brengt. Als Nederlandse kunstenaars turfde ik: Mark Manders, Navid Nuur, Marlene Dumas, Rineke Dijkstra, Marcel van Eeden en René Daniëls. De FIAC in 15 beelden >

> Read the full article, written for Dutch art magazine Metropolis M, here:
http://metropolism.com/reviews/fiac-2015/

Katharina Grosse, Galerie Nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder (Vienna)

Katharina Grosse, Galerie Nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder (Vienna)

Isa Genzken, Galerie Buchholz (Berljn, Cologne, New York)

Isa Genzken, Galerie Buchholz (Berljn, Cologne, New York)

Neïl Beloufa, Balice Hertling (Paris)

Neïl Beloufa, Balice Hertling (Paris)

Officielle 2015

IMG_4506

Sterke presentatie door Last Resort (Kopenhagen)

Dinsdag opende de Officielle, het kleinere zusje van de Parijse kunstbeurs FIAC, die woensdag van start ging. Een vernieuwde line-up zorgt voor een sprankelende beurs waarin veel te ontdekken valt. Los Angeles is sterk vertegenwoordigd en in de schilderkunst worden diverse nieuwe wegen onderzocht.

De Officielle is sinds twee jaar de side-kick van de FIAC. De ruimte in het Grand Palais, thuishonk van de FIAC, is immers niet van elastiek terwijl het aantal aanvragende galeries immens is. Zodoende selecteert de FIAC sinds twee jaar een keur van vooruitstrevende galeries voor de Officielle. Met 69 galeries is het een intieme beurs waar de tijd genomen kan worden om rond te kijken. Ten opzichte van vorig jaar staat zeker een kwart van de galeries hier voor het eerst. Dat houdt de beurs fris. Ook is chauvisnisme ver te zoeken, slechts 28% van de galeries is Frans.

> Read the full article, written for Dutch art magazine Metropolis M, here:
http://metropolism.com/reviews/officielle-2015/

Kate Newby bij Rokeby (Londen)

Kate Newby bij Rokeby (Londen)

Performance door Sophie Jung bij Nosbaum Reading (Luxemburg)

Performance door Sophie Jung bij Nosbaum Reading (Luxemburg)

Evan Robarts bij Jeanrochdard (Parijs)

Evan Robarts bij Jeanrochdard (Parijs)

Salon Holsboer #3

IMG_6440A cross section of the people I’ve met here, coming from France, Poland, Peru and the Netherlands.

From left to right: Sophie Coriou (art lover), Magdalena Ławniczak (photographer), Sabine Tarry (artist, assistant of Ulla von Brandenburg), Sumo & Marlise van der Jagt (Atelier Néerlandais), Lennart Lahuis (artist), Eloïse Daniels (Cahiers d’Art), Vanessa Perez and Pier Stockholm (artist).

De Parijse ateliers in!

IMG_5849

Daniel Firman in his temporary studio in the Orangerie of a Parisian collector.

Parijse ateliers: duur en petit en daarmee lijkt vaak alles gezegd. Mwah. De afgelopen maanden heb ik hier veel kunstenaars bezocht. Die bezoeken brachten me van hartje centrum tot diep in de banlieue. Verschillende ateliersituaties kwam ik tegen: van poverte – het ontbreken van een atelier – tot extreme luxe – een residency bij een collectioneur.

Continue reading

Parijs’ tekenfestijn

IMG_4567

Guillaume Dégé, Semiose (Paris)

Eind maart is het steevast tekentijd in Parijs. Deze week openden de tekeningenbeurs Drawing Now (negende editie) en de nevenbeurzen DDessin en Salon du Dessin. Die laatste richt zich ook op oude en moderne tekeningen. Tekengigant Jérôme Zonder schittert in Maison Rouge. Ook andere Parijse kunstinstellingen en galeries hebben het kompas afgestemd op tekeningen. Continue reading